Weekendavisen den 27. februar 2015.
Essay i april. Jens Christian Grøndahl skriver på grænsen af sin egen uvidenhed om sin identitet som dansker og europæer.
Den er så smuk, som smuk kan være, Jens Christian Grøndahls nye bog, som Ida Balslev-Olesen har designet med stram, sart petrolblå enkelhed i en hvid ramme med elegant typografi. Den er også så dannet, som dannet kan være: Hjemme i Europa, hedder essayet. Og man fornemmer en uskrevet undertitel: ‘Men miskendt i Andedammen’. For ingen kan som Jens Christian Grøndahl bekende sig til en europæisk dannelse, kulturelt, historisk, intellektuelt og sprogligt, og samtidig antyde, at man forstår ham bedre nede på kontinentet, end man gør hertillands. Jo, han er en sjælden svane i søen.
Sidste forår tilbragte Jens Christian Grøndahl en måned på Det Danske Institut for Videnskab og Kunst i Rom. Han går på museer og udstillinger, slentrer gade op og gade ned, betragter byens arkitektur og menneskeliv. Og han skriver. Det hele er improviseret, filosoferende, præget af digressioner og tankeudflugter, erindringsekskursioner tilbage til barndommen og retur til den modne mands position i en foranderlig verden. Vi hører om morens sygdom og død, om en hollandsk ven og kollegas sygdom og død, og vel sådan set også om Romerrigets sygdom og død. Jens Christian Grøndahl reflekterer, elaborerer og stiller spørgsmål, som ikke kræver konkrete svar. Det er tvangsfrit tankestof, essayistens klassiske lystvandring i liv og læsning. Læs videre “Ah, Europa!”