Akut sørgeskrift

Weekendavisen den 6. maj 2025

Løvespor. Suzanne Brøgger skriver, som hun lever, og lever, som hun skriver, i gådefuld, civilisationskritisk roman.

Suzanne Brøgger: Mischling. En frisørs bekendelser. 244 sider. 299,95 kr. Gyldendal.

Som litterær persona og intellektuelt ikon har Suzanne Brøgger siden debuten i 1973 i den grad været til stede i verden med en frygtløs og generøs humanisme. Og hendes nye roman, Mischling, synes som en slags akut sørgeskrift at udspringe af tidens kompleks af kaos, kriser og konflikter.

Slottet Taverney ved Middelhavet er blevet købt af en venturekapitalist, der har stillet det til rådighed for en modeskribent fra New York. Hun indkalder sine venner: en fransk sufi-pottemager, en akrobat, en filminstruktør, en vietnamesisk antropolog, en fransk diplomat, en buddhistisk lærer og en dansk skuespillerinde med flere. De er, som det hedder, haute couture-flygtninge.

På slottet må denne flamboyante gruppe fortælle historier for at holde sammen på en verden i opløsning, og samtidig skal alle bøgerne i slotsbiblioteket skrives sammen til ét værk, eftersom der er behov for at »kondensere kulturen« som en slags »stafet for fremtidens fortabte«. Den opgave får titelpersonen, Mischling.

Som man nok fornemmer, går Suzanne Brøgger på fornøjelig hugst i verdenslitteraturen. Jeg tænker på Boccaccio, der lod folk fortælle historier for at holde pesten på afstand, eller på Sheherezade, på Karen Blixens arabeskagtige skæbnefortællinger, på Agatha Christie, der samler en flok på et særligt sted, hvor maskerne så falder.

Men ikke mindst går Suzanne Brøgger på rov hos sig selv. Hele ideen om, at verden er brudt sammen og skal klinkes gennem genfortælling, er simpelt tyveri – eller direkte genbrug – fra forfatterens essaybog På væggen (2024). I den akademiske verden anses det for kriminelt at autoplagiere på den måde, men her er det vist snarere en pointe om kunstnerisk recirkulation.

På omslaget af sine essays placerede Suzanne Brøgger et billede af en skåret skål fra Song-dynastiet, klinket med bladguld, den såkaldte kentsugiteknik. Et symbol på den nænsomme og æstetiske reparation af en brudt verden. I Mischling går motivet igen på denne måde (og se bare bort fra de navne, der næves i citatet):

»Eftersom der var sket et skred i civilisationens tektoniske plader, fordi alting har sin tid – tænk på bronzealderens kollaps – måtte det gamle jødiske begreb tikkun olam aktiveres: Reparér verden! Og det var den devise, Shulamith levede efter. Så når hun gemte alle skårene til en dyrebar kinesisk Sung skål og en dag reparerede den efter en berømt koreansk metode, hun havde studeret, med indlagt bladguld i brudfladerne – eller når Rahel Rothschein stoppede et hul på sin cashmere-albue, var det godt nok ikke en gestus, der kunne redde den vesterlandske civilisation, men dog et led i de daglige gøremål, der kunne give tilværelsen mening – også kaldet ‘vedligeholdelsens poetik’.«

SONG ER BLEVET TIL Sung, men pointen er den samme, her med en væsentlig overbygning om de små gøremåls nytteværdi. At gøre det gode, som er inden for mulighedernes rækkevidde, er hypermoderne ansvarstænkning i en tid, hvor håbløsheden breder sig.

Samtidig bliver denne vedligeholdelsespoetik også en litterær poetik. Suzanne Brøgger ikke alene genbruger sig selv, hun udsætter sit eget forfatterskab for den samme kondensering, som Mischling arbejder med i biblioteket. Jeg har ikke kortlagt det i detaljer, men har noteret mange subtile referencer til titler, temaer, motiver eller bare enkelte ord, for eksempel »hopla«, som man støder på, når man færdes ad veje og vildveje i denne skamløst selviagttagende, selvrefererende roman.

Mischling er en mand, der engang har været en kvinde, og en frisør, der engang har været forfatter. Han er altså en blanding af flere ting, hvilket også accentueres af navnet. Mischling var jo en af nazisternes betegnelser fra 1930erne for blodets blandingsvarianter, en hybrid, en bastard, en halvjøde.

Suzanne Brøgger er i stigende grad optaget af det jødiske i sin mødrene Henius-slægt (kendt fra romanen Jadekatten, også kaldet »Jødekatten«, og også med i den nye roman). I En forfatters dagbog 2010-2020 (2021) viklede hun sig sågar ud i en besynderlig religiøs ortodoksi ved at skrive Gud som G-d (med bindestreg for ikke at profanere), og i Mischling spiller jødiske begreber, problemer og personer igen en bærende rolle, ikke mindst den næstekærlige idé om at hele den ødelagte verden, tikkun olam.

Med til romanens jødiske register hører også et besøg hos forfatteren Zuckerman i New York, naturligvis et kosteligt portræt af Philip Roth, der her optræder under sit eget romanalteregos navn.

HVIS NOGEN MÅTTE have den interesse, ville udviklingen i den spirituelle og religiøse stofbehandling i Suzanne Brøggers forfatterskab være et godt emne til en akademisk analyse.

Personligt er jeg mere optaget af hende som altid kompromisløs humanistisk civilisationskritiker, således også i Mischling, hvor hun installerer en illegal malisk flygtning i en campingvogn for slottets fod. Adam Mamadou hedder han (Adam ved vi, hvem var, og Mamadou er en variant af Muhammed), som på afstand iagttager de flamboyante haute couture-flygtninge.

Til sidst viser det sig, at Adam Mamadou har en betydelig instrumentel rolle, ligesom det er ham, der formulerer Mischlings litterære credo: »Jeg fornemmede straks, at en bog ikke behøver at have en handling eller hovedperson, man kan godt samle trådene alligevel …«

Sikke en ambition: at sammenskrive biblioteket, at sammenskrive forfatterskabet, at sammenskrive den verden, der bryder sammen og skal repareres – og at skildre det hele gennem symboler, som for eksempel den brændende (og genopbyggede) Notre Dame. Med Mischling har vi fået en elegant sløret roman og en gåde til afkodning i intrikat stil. En moderne Blixen-Brøgger-bro.

Forfatteren er sin egen genfortæller, og Mischling er en prisme, hvorigennem man kan betragte hendes liv og værk. For hun skriver, som hun lever, og hun lever, som hun skriver. Nye læsere skal ikke begynde her, dertil er romanen om de løse trådes samling for ekskluderende og arrogant. Men hvis man først siger »ja« til romanens tone, får man fuld valuta for pengene.

Suzanne Brøgger er stadig den eneste forfatter, der kan sætte løvespor i leopardpels.

 

Lærkesang

Weekendavisen den 2. maj 2025

Befrielsen. En spadseretur ved Gudenåen i maj 1945 inspirerede Mads Nielsen til Danmarks uofficielle frihedssang.

SOM EJER af Sønderbro Apotek i Kolding havde gårdejersønnen Mads Nielsen (1879-1958) styr på piller, pulver og præparater. Men han drømte om poesi.

I 1904 blev han farmaceut, og i 1910 debuterede han som digter, og i dette dobbelte karrierespor blev han. Om dagen betjente han sine kunder, og efter lukketid helligede han sig poesi om kirken, kristendommen, historien og danskheden, og han blev en flittig og skattet leverandør af opbyggelige og sangbare vers til spejderne i den kristne ungdomsbevægelse, KFUM/KFUK. Læs videre “Lærkesang”

Modet er sjældent, veninde

Weekendavisen den 2. maj 2025

Alene i himlen. Stumfilmstjernen Emilie Sannom styrtede i døden i 1931. Men hun har sin plads i litteraturen, nu også i en fermt fortalt roman af Lotte Garbers.
Lotte Garbers: Frøken Sannoms vinger. 370 sider. 299,95 kr. Lindhardt & Ringhof.

Nørrebroparken i København er en lang kile, som oprindelig var et sporareal for togforbindelsen nordpå. I 1930 blev jernbanen nedlagt, og hvor der i gamle dage var rangerspor og stationsbygning, ligger i dag en legeplads, hvor moderne storbyforældre (og bedsteforældre) drikker kaffe med den ene hånd og skubber rollinger i gynger med den anden.

Den store legeplads ligger der, hvor Stefansgade møder Jægersborggade, et meget livsstilsstærkt stykke Nørrebro med alt i butikker og bagværk. Flyverlegepladsen hedder den i folkemunde, inspireret af den store lyseblå rutsjebane med form som en nedstyrtet flyver (spørg mig ikke, hvilke legepladspædagogiske tanker der ligger bag).

Fra Stefansgade 41 er der udsigt til den havarerede flyver, hvilket rummer en næsten alt for fantastisk ironi. I denne opgang boede nemlig den kvinde, som Lotte Garbers portrætterer i sin nye roman, Emilie Sannom.

Hun var født i 1886 og blev en af 1910ernes og 20ernes store stumfilmstjerner, ikke som den seriøse Die Asta, men som den folkelige Mille, der begyndte på varietéscenerne, gik til filmen og blev stjerneberømt som en karismatisk og dumdristig stuntkvinde, der gav sit publikum hold i nakken, når hun svang sig i trapez i understellet på en flyver oppe under skyerne.

Ved en flyopvisning på Hessel Gods ved Grenaa 30. august 1931 skulle hun hoppe ud med faldskærm, men noget gik galt, og Mille styrtede til jorden fra 600 meters højde, mens mange tusinde tilskuere så til i rædsel.

HER, I ROMANEN Frøken Sannoms vinger, følger Lotte Garbers den ukuelige og charmerende Mille fra 1912, hvor hun som ung kvinde bor hjemme hos forældrene sammen med sin datter, Grete. Der er et evigt leben i lejligheden, hvor hele den store familie myldrer ind og ud, alle i forventning om, at der er kaffe på kanden og mad på bordet. Og at Mille sørger for at tjene de nødvendige penge ude hos Nordisk Film i Valby.

Læs videre “Modet er sjældent, veninde”

Kunststøtte

Weekendavisen den 2. maj 2025

I udbrud. Når vielsesritualet skal forfattes, bør valget falde på dem, som endnu ikke lever af deres litteratur.

For en del år siden var jeg ordstyrer ved et kulturpolitisk debatmøde med partiernes kandidater på Frederiksberg Bibliotek.

På et tidspunkt opstod i panelet et lille liberalistisk og neorindalistisk angreb på den offentlige kunststøtte. En af kandidaterne mente, at staten ikke skulle bruge penge på arbejdslegater til forfattere, kunstmalere med mere. Hvis ikke man kan leve af at skrive sine bøger, må man skrive en anden slags bøger, som folk rent faktisk gider at købe, lød logikken. Læs videre “Kunststøtte”

Det kan ske her

Weekendavisen den 25. april 2025

Ytringsfrygt. Det er vigtigt, at forfattere reagerer på truslen fra Trump.

Det går jo ad helvede til.

Lederen af den frie verden er en vaskeægte protofascist med ekspansionistiske ambitioner og en nationalistisk kulturpolitik, der skal »hylde amerikansk historie og opfindsomhed, tjene som et symbol på den amerikanske storhedsverden og gøre Amerika stolt«, som det hedder i et præsidentdekret.

Som forfatteren og Harvard-professoren Louis Menand sagde forleden til Kristeligt Dagblad: »For mig er det mest uhyggelige (…) at Donald Trump har gjort sig selv til præsident for The John F. Kennedy Center. Han fyrede alle for så at indtage formandsposten. Det er jo decideret stalinistisk. Det er sådan noget, Josef Stalin gjorde.« Læs videre “Det kan ske her”