Den 13. november 2015 (desværre ikke i avisen, da kollega Asker og jeg begge var kommet til at anmelde ved en fejl).
(!!!) Morsom, sentimental, rørende og tankevækkende satireshow om at være halvt brun, halvt hvid.
Perker på slap line
Folk som Naser Khader, Rushy Rashid og Manu Sareen har gennem årene haft førende roller som De Prisværdigt Integrerede som politikere, studieværter og kogebogsforfattere. Men i dag falder de alle i med stuemøblementet som stabile bornholmerure. Der er derfor plads til nye brune ansigter, og for tiden er der heldigvis både en muslimsk albaner fra Ishøj og en sudanesisk flygtning med jysk accent på det danske fodboldlandshold.
Men hva’ mæ’ kulturen? For et par år siden fik vi først romanen, siden teaterstykket, af og med Hassan Preisler, Brun mands byrde, med forfatteren selv i positur som Lille Sorte Sambo. Det var et satirisk opgør med den pæne kulturradikale, respektfulde omsorgsintegration, og ikke mindst den rolle, lille Hassan med de skæve ben selv fik af establishmentet, der hyrede ham som en slags etnisk præmieperkerpauseklovn til konferencer og seminarer.
Og apropos: Præmieperker var netop titlen på den forestilling, som Zaki Youssef skrev til Det Kongelige Teater for et par år siden, og nu er den talentfulde musiker, skuespiller og dramatiker så tilbage med et nyt stykke perkerprosa, Jeg hører stemmer, i en co-produktion mellem Det Kongelige Teater og Teater Sort/Hvid. Og sort/hvid (eller i hvert fald brun/hvid), er netop hvad den dansk-egyptiske Zaki er, en bastard, et blandingsbatteri. Læs videre “Jeg hører stemmer. Tekst, performance og komposition: Zaki Youssef”