Weekendavisen den 18. december 2015
Folkeligt. Folketeatret spiller ‘Skærmydsler’. Åh, så trygt og genkendeligt! Malene og Sonja og Preben og den lille Mathilde. Vi glemmer helt at Ghita ikke kunne komme.
Bag skærmen
Gustav Wieds Skærmydsler fra 1901 og Henri Nathansens Indenfor Murene fra 1912 har meget at sige hinanden. Begge skuespil handler om mødet mellem tradition og modernitet, og centralt i begge stykker står den unge pige, der ”går på forelæsning” på universitetet. Lærdommen og emancipationen truer stabiliteten i de gamle stuer, hvor familien modvilligt må erkende, at ungdom og fremtid ikke kan trodses.
Men mens Henri Nathansens skuespil, som gik på Folketeatret i fjor, rummer et virkeligt, dybt og eksistenstruende drama i mødet mellem to reaktionære systemener – den gammelkristen borgerlighed og den stejle jødisk kultur – nøjes Gustav Wieds muntert-sentimentale enakter med et lille hyggeligt ungdomsoprør, hvis forsoning dybest set ikke har nogen pris. Som sådan kunne skuespillets titel ikke være mere velvalgt, for en skærmydsel er jo netop kun en mindre uenighed. Læs videre “Gustav Wied: Skærmydsler”