Weekendavisen den 11. september 2015.
Upstairs downstairs. Med en både klaustrofobisk og transparent scenografi står ‘Frøken Julie’ særdeles stærkt på Aarhus Teater.
Høgens ryg
I sommer havde Grønnegårdteatret P.O. Enquists Tribadernes nat på programmet, et skuespil om August Strindbergs bitre og intrigefyldte opgør med hustruen Siri von Essen. For et par uger siden udkom så for første gang på dansk En dåres forsvarstale, Strindbergs beske romanskildring af ægteskabets sammenbrud. Og nu har Aarhus Teater så premiere på Frøken Julie, som Liv Ullmann oven i købet filmatiserede i fjor. Stridbare Strindberg er stadig slet, slet ikke til at komme udenom.
Når man i dag genopsætter en klassiker, der skandaliserede sin samtid, dengang i 1888, er chokeffekten jo desværre reduceret til teaterhistorie. I dag kan vi sagtens tåle utilsløret køkkenkopulation mellem herskab og tjenestefolk, men dengang var provokationen tredobbelt: At skuespillet foregik i køkkenet under grevskabets hus, var i sig selv et brud med alt kendt fra scenen. Dertil blev der så kneppet, råt og utilsløret. Og så blev alle sociale skel brudt ned uden skånsel i den tragiske historie om den unge grevedatters menneskelige og moralske fald. Læs videre “August Strindberg: Frøken Julie”