Vibeke Vasbo: Der mangler en sang om solsorten

Anmeldelse i Weekendavisen den 9. maj 2008.

Barndom. Vibeke Vasbos nye roman er dansk drama i al sin jyske lavmælthed.

Efterkrigstid

I 2006 udgav Kirsten Thorup den meget fine Førkrigstid om årene op til Anden Verdenskrig på Vestfyn, og nu tager Vibeke Vasbo os lige så fint lidt længere frem i tiden og lidt længere mod vest, nemlig til besættelsens sidste år og de første koldkrigsår i Sønderjylland.

Kirsten Thorups roman stoppede i 1939, og Vibeke Vasbos begynder i 1944, og på en interessant, men naturligvis utilsigtet måde, indgår de to romaner i en læseværdig korrespondance, hvor besættelsen ligger som den ubeskrevne periode mellem de to bøger, hvilket jo er ret atypisk i disse tider, hvor 1940-45 går igen i film og litteratur, og Der mangler en sang om solsorten er en poetisk og pointefuld titel, sidder jeg og ærgrer mig lidt over, at Vibeke Vasbo ikke bare har kaldt sin roman for Efterkrigstid, for stilen, tonen, stemningen, hverdagen, bekymringerne og den politiske baggrundsresonans er den samme som i Kirsten Thorups Førkrigstid, og tilsammen gør de to romaner Danmarks nære fortid til nærværende historiefortælling. Læs videre “Vibeke Vasbo: Der mangler en sang om solsorten”

Louise Kringelbach: Sorgforstøveren

Anmeldelse i Weekendavisen den 9. maj 2008.

Magisk realisme. Louise Kringelbachs debutroman foregår et mentalt sted mellem Danmark og Absurdistan.

Guppy, guppy, guppy!

Hvis man æder præmisserne, er det jo helt i sin orden at Dennis Gade Kofods Brøndtjætten handler om underjordiske væsener på Bornholm, at Mikkel Birkegaards Libri di Luca handler om boglæsere med overnaturlige evner, og at den nye pige i klassen, Louise Kringelbach (f. 1974), nu introducerer en verden, hvor sorg kommer til udtryk i form af lyslevende dyr, der materialiserer sig ud af det blå.

Med Sorgforstøveren giver forfatteren sit bidrag til en hel lille tendens i den nye litteratur: magisk realisme på nydansk. Vi er i en nutidig, navnløs dansk by. Her bor en agtet sorgforstøver ved navn Thor Moslav. Han modtager patienter, der er plaget af sorgdyr (fra vandrende pinde til spækhuggere), og gennem en eller anden form for mental indsats, forstøver han dyrene, hvorefter de antager nye, mildere og mindre skikkelser. Læs videre “Louise Kringelbach: Sorgforstøveren”

Dan Rhodes: Guld

Anmeldelse i Weekendavisen en 9. maj 2008.

Atju! Man falder død om, hvis man nyser hundrede gange i træk uden at nogen siger…

Prosit!

Da jeg for to år siden anmeldte Dan Rhodes’ Den lille hvide bil, spurgte jeg om forfatteren mon ikke ville bruge sit soleklare talent til andet og mere, end blot at fortælle fjollede historier, og nu hvor jeg har læst Guld, kender jeg svaret, og svaret er: nej, det vil han vist ikke. Eller hvad?

I tre romaner (debuten hed Timoleon Vieta, kom hjem) har han nu præsenteret os for henholdsvis en gammel, sur bøsse, der savner sin hund, en drikfældig ung pige, der tror at hun er skyld i Prinsesse Di’s død og derfor saver sin hvide bil i stumper og stykker for at slette alle spor – og nu kommer så en ølglad, lesbisk walisisk pige med japansk udseende.

Miyuki tilbringer hvert år en vinterferie i en walisisk flække uden kæresten Grindl, ligesom Grindl disponerer over to ugers aleneferie om sommeren, hvor hun drager rundt i verden. Når de er bortrejst, må de ikke kommunikere med hinanden. Derfor er Miyuki overladt til sig selv, bøgerne og det faste klientel af barflies på den lokale pub nede på havnen. Her er hun kendt som den japanske pige, for hendes udseende bærer vidnesbyrd om morens affære med en japaner. Men Miyuki selv har aldrig mødt sin far, og indeni er hun lige så walisisk som enhver anden waliser. Læs videre “Dan Rhodes: Guld”

De så aldrig hvad der ramte dem

Anmeldelse i Weekendavisen den 25. april 2008.

Forvirring. Simon Glinvad prøver med sin anden roman at beskrive intet mindre end det moderne menneskes tilstand.

Forlagene Rosenkilde og Bahnhof udgiver bøger og driver boghandel med litterære arrangementer i midt i København (Nørregade 4), og unge, modige forlæggere kan man kun have respekt for i en tid, hvor koncernkonformiteten breder sig på bogmarkedet. Og forlagene skal da også have anerkendelse for at udgive Simon Glinvad, der debuterede med ambitiøs, men uforløst fortælleglæde i 2005 med romanen Petersborg Express og nu vender tilbage med Jetlag, der rummer de samme kvaliteter som debutromanen – men desværre også de samme problemer. Læs videre “De så aldrig hvad der ramte dem”

Jan Mehlum: For guds skyld

Anmeldelse i Weekendavisen den 25. april 2008.

Krimi. Den norske forfatter Jan Mehlum mikser en ok cocktail af tidstypisk tro, terror og korruption.

Det ukendte lig

De danske aviser flyder i disse dage over med lovord i anmeldelserne af den norske opera og ballets nye bygning i bunden af Oslofjorden, hvor tegnestuen Snøhetta har skabt et sublimt arkitektonisk mesterværk. Men hvad anmelderne ikke ved, er at der et sted i betonfundamentet ligger et lig.

Jan Mehlums krimi For guds skyld foregår for tre år siden. Endnu er operabygningen kun en byggeplads, og på en rundvisning opdager selveste kulturministeren, at der stikker tre fingre op ad betonen. Det viser sig at liget er en sort mand, kendt muslim i Norge – dræbt og med et kors ridset ind i panden. Og inden længe dukker endnu et sort, muslimsk lig op. Alt tyder på at racistiske, religiøse galninge er på spil. Læs videre “Jan Mehlum: For guds skyld”