Kommentar i Bogmarkredet, oktober 2008.
Når en kvik avisredaktør i gamle dage fik en lys idé, blev det til en helside i søndagsudgaven. Når en kvik forlagsredaktør i dag får en lys idé, bliver det til en hel bog.
Forlagsbranchen er blevet mere og mere journalistisk i sin tænkemåde, og derfor har vi fået et væld af gode bøger (og et væld af dårlige bøger!), hvor afsmitningen fra bladbranchen er kolossal. Hvem har en god historie til det store publikum? Og hvem kan vi sætte til at fortælle den, hvis ikke hovedpersonen kan skrive selv?
Denne offensive forlagsmetode har f.eks. kastet et væld af samtalebøger og bestilte (selv)biografier af sig, og ofte er der en spøgelsesforfatter med i spillet – ja, jeg har faktisk selv været med til at skrive en af sidste sæsons sportsbøger, nemlig tv-eksperten Luna Christofis beretning om Champions League, der udkom på Gyldendals opfordring, side om side med andre igangsatte bøger, som f.eks. håndboldspilleren og Vild med dans-kendissen Joachim Boldsens selvbiografi. Journalistisk metode på forlagsredaktionerne. Læs videre “Den dobbelte Arnesen”