Bubber-kult på bogmarkedet

Kommentar i Weekendavisen den 22. juli 2011.

Kommentar. “På mange måder er Bubber bare en helt almindelig mand med helt almindelige problemer…”

Jeg sidder og bladrer forlagenes efterårslister igennem, da min opmærksomhed bliver fanget af to bøger af, om og med den danske medieverdens prominente Peter Pan-figur, manden der er kendt under det kælenavn, han har båret siden sin fødsel: Bubber.

Det kan godt være, at navnet passede til den nyfødte til og med hans tid som vært i børne-tv og cirkus, men kan man tage en doku-journalist ved navn Bubber alvorligt? Jeg kan ikke, og derfor har jeg aldrig – som i aldrig – set så meget som ét minut af Bubbers berømte tv-programmer fra vildmarken med B.S. Christiansen, manden som bizart nok har Danmarks-rekord i bogsalg. Da hans selvbiografiske Et liv på kanten udkom i 2004, ramte den et hidtil ukendt segment af potentielle bogkøbere, nemlig mændene, og tre år efter rundede den en kvart million!

Og nu går Bubber så sin seje makker i bedene. I den kommende bogsæson er der som sagt hele to Bubber-bøger – én på Lindhardt og Ringhof og én på People’s Press. Den ene hedder I kamp for Danmark og er ifølge forlaget skrevet i samme stil som hans tv-programmer, Danmark ifølge Bubber, og den handler – interessant nok – om Danmarks rolle i krigen i Afghanistan. Den anden er slet og ret en selvbiografi, og den hedder naturligvis bare Bare Bubber.

Om den skriver Lindhardt & Ringhof: “På mange måder er Bubber bare en helt almindelig mand med helt almindelige problemer. Han vælger bare at tackle livet… ualmindeligt. Bubber fortæller i bogen ærligt om sin positive drivkraft, der har ført ham langt i livet, men også om nogle gange at handle med hovedet under armen og være styret af sine lyster.Samtidig fortæller han om, hvad han har lært af sine fejltagelser, og hvordan han har kæmpet for at holde sammen på sin familie (…). For Bubber har en indre overlever, der altid samler ham op. En overlever, der hellere vil svælge i det gode end det dårlige. Bubbers biografi handler om at se sine muligheder og bruge de talenter, man har, og ikke lade sig bremse af, hvad omverdenen siger, man bør gøre.”

Og så til People’s Press tekst om I kamp for Danmark:

“Alle danskere elsker Bubber, fordi Bubber sætter fokus på dagens Danmark, på stort og småt, og han inviteres ugentligt ind i folks stuer med sine populære tv-programmer. Nu kommer Bubber, som vi kender så godt, med en bog i samme journalistiske stil som på tv. Men sin varme og alvor stiller Bubber skarpt på Danmarks rolle i Afghanistan-krigen (…) Bubbers hovedrolle i bogen giver den vid, bid og latter – bag alt det alvorlige. Bogen med sine rørende, alvorlige, men også livsbekræftende samtaler henvender sig til et bredt publikum og til alle Bubbers fans.”

Mage til klichefyldt bragesnak! Bubber, der på mange måder bare er “en helt almindelig mand.” Bubber, der fortæller “ærligt om sin positive drivkraft, der har ført ham langt i livet.” Bubber, der har “en indre overlever, der hellere vil svælge i det gode end det dårlige.” Bubber, som “alle danskere elsker.” Bubbers hovedrolle, der giver “vid, bid og latter.” Og bogen om Afghanistan-krigens konsekvenser for danske familier, henvender sig til ved gud til “alle Bubbers fans”.

Hvad er det dog for en en Bubber-kult og servil skamløshed, der driver forlagene? Ja, det er naturligvis først og fremmest velkalkuleret kommerciel tænkning, og jeg er sikker på at mindst ét af forlagene kommer til at smile hele vejen til banken. Gad vide om ikke især Bare Bubber bliver et hit, skræddersyet som den er til at tilfredsstille det brede publikums nyfigne interesse i kendissernes privatliv. Bøger som denne er ikke i konkurrence med andre gode bøger, for folk der køber bøger om Bubbers privatliv, er med garanti ikke normale bogkøbere. De går med andre ord ikke i byen for at købe litteratur, men for at købe ind i det hele taget. Derfor kommer Bare Bubber – garanteret med Peter Pan-ansigtet i close up på forsiden – til at ligge i store stabler i Føtex og Bilka, hvor den kan ryge ned i kurven, enten som et ønske eller som et uplanlagt spontankøb, ved siden af tun på dåse og vaskepulver.

Jeg vover et øje: Bare Bubber får elendige anmeldelser, men sælger stort. Også på dette punkt har Bubber givetvis taget ved lære af BS.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *