Mads Kastrup: Mandefald

Anmeldelse i Weekendavisen den 23. april 2010.

Debut. Mads Kastrup fortæller skæbnehistorie på ti linier.

Fodfæste

Den velskrivende Berlingske-journalist Mads Kastrup debuterer som skønlitterær forfatter med novellesamlingen Mandefald – befriende ubesmittet af den krimisyge som plager hans kolleger. Her er klassiske noveller, stramme dialoger og komprimeret kortprosa, f.eks. er den korteste tekst på skallede seks linier fuld af psykologisk drama, hvor en mor advarer sin søn mod bølgerne. Naturligvis forgæves. Titelteksten er et stykke kortprosa på ti linier, hør blot:

”Trykbølgen fra et lastvognstog ramte ham i ryggen et par kilometer fra, hvor han ikke længere magtede at køre bilen. Han mistede fodfæste og faldt ud på vejen. Et sammenpresset horn af en klage hang i himlen. Lyden svandt. Skumringen lagde lagen over landskabet. Landskabet trak sin sorte stsreg vesterud med heden mod syd og reservatet mod nord. Han blev liggende. Med asfaltens kølighed mod kinden afventede han. At også uroen tonede ud og lad ham i fred.”

Det er en meget elegant tekst, der viser at kunsten ligger i kortheden. Hvorfor magter manden ikke længere at køre bilen? Hvad er det for et reservat, der ligger mod nord? Vi ved det ikke, men vi kan fatasere om det, og mens manden venter på at uroen skal tone ud, forplanter den sig effektivt til læseren. Teksten er ikke bare er elegant, den er overdrevet elegant (”lagde lagen over landskabet”), men den går rent hjem med dens foruroligende tone og evne til at rumme en ufortalt livsskæbne.

Jeg forstår godt at disse ti linier er udvalgt til at repræsentere samlingen som titelnovelle. Til gengæld forstår jeg ikke titlen. Mandefald lyder ærligt talt som kedelig bekendelseslitteratur om mænd i midtvejskrise, men Mads Kastrups tekster indeholder så meget mere, og den skarpe korttekst rummer faktisk det perfekte nøgleord til bogen og alt det vi risikerer at miste hver dag, hver time, nemlig ’fodfæste’.

At fortælle en historie på ti linier er en kunst i sig selv. Men Mads Kastrup kan også beherske det lange format, f.eks. i syndefaldshistorien om den enarmede maler Lord Usher (dette lån fra Edgar Allen Poe er blot et blandt flere, hele tre noveller stjæler titler fra Tom Kristensen, Martin A. Hansen og Knut Hamsun).

”Nogen gange , når han troede, han løj, talte han i virkeligheden sandt,” står der i en af novellerne. Sådan skriver en journalist, der vellykket tillader sig at være forfatter.

Mads Kastrup: Mandefald. Noveller. 256 sider, 279 kr. Gyldendal.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *