Ole Meldgaard: Hvorfor gør vi aldrig noget fantastisk?

Anmeldelse i Weekendavisen den 28. marts 2008.

Noveller. I bedste fald forelsker man sig i fangevogteren, men parforholdet er…

En topersoners terrororganisation

Forlaget 2 Feet Entertainment udgiver normalt kun de romaner som forlagets ejer, Steen Langstrup, selv skriver efter at han brød med Gyldendal og etablerede sig som sin egen udgiver, men ingen regel uden undtagelse, og nu får Ole Meldgaard (reklamemand og forfatter til flere film og episoder i tv-serier m.m.) debut med en række noveller om parforhold, der alle er anspændte og uforløste. Det samme kan man sige om novellerne – men det er ikke nødvendigvis et negativt skudsmål.

Samlingen åbner godt: En kvinde på 67 skal til lægen for at få resultat af nogle blodprøver. Hjemme igen stiller hun sin mand det spørgsmål, som har givet bogen titel: Hvorfor gør vi aldrig noget fantastisk? Hun har set et kasino, og nu vil hun derhen for at spille. Ægteparret klæder om (hans hår stritter og hun reder det med madolie på kammen) og tager af sted til en verden, som de ikke kender. På konens foranledning hæver de alle pengene på deres opsparing, køber jetoner og bestiller frokost med vinmenu. Bagefter går de hver for sig til spillebordene, og mens manden taler med en prostitueret, slår konen sig sammen med en rig gambler, der hedder Abdul og ligner Omar Sharif. Da de mødes igen, har hun vundet en masse penge med Abduls hjælp. På vej hjem spørger ægtemanden endelig, hvad lægen sagde til blodprøverne. ”Jeg elsker dig så meget,” svarer hun. ”Ved du godt, hvor meget jeg elsker dig?”

Vi får aldrig resultatet af blodprøven, men vi kan nemt digte videre selv. Andre steder i samlingen bliver pointen dog bøjet i neon, som f.eks. i historien om kæresteparret Frank og Tina, der er på ferie sammen i Israel. Da hun gerne vil købe en elefantfigur, som han synes er for dyr, kommer der en misstemning ind i forholdet, og da Frank gør klar til at bade i Det Døde Hav, sidder hun tilbage i bilen og tænker at det hele er forbi. Hendes veninde har engang bebrejdet hende, at hun ikke tør binde sig til et andet menneske, men det at binde sig er ikke spor smukt, tænker Tina nu. Et kærestepar er en terrororganisation bestående af to medlemmer, der truer andre til også at nedsætte sig som en topersoners terrororganisation. Konceptet har spillet fallit, og når man binder sig, kan man i bedste fald forelske sig i fangevogteren i den anden ende af rebet. ”Tillykke med det, men kom ikke og fortæl mig at bindingen er udtryk for tillid, kærlighed eller livsglæde. Det er en sikkerhedsforanstaltning på linie med punktérfrie dæk,” tænker Tina.

Bagefter besøger de Monestry of Temptation, hvor Jesus i sin tid sad og forsagede djævelens fristelser i 42 dage. Inde i klosteret er der en vandhane, hvor vandet faldt fra med en uendelig langsomhed, som om tyngdekraften er ophævet. ”Så du vandet? Det var magi!” siger Tina, men Frank mener snarere at det handler om vandspændingen og diameteren på det rør, som vandet kommer ud af. Tina meddeler, at hun vil skide på vandspændingen…

Hvorfor gør vi aldrig noget fantastisk? består af ti historier om mennesker, der på den ene eller den anden måde tærer på hinandens tålmodighed, tirrer hinandens tolerance eller tester hinandens trofasthed. Og mens de tærer, tirrer og tester, sidder læseren og tænker på sit eget livs utallige erfaringer med den slags situationer, hvor samtaler og samvær langsomt degenererer til forhør eller gættekonkurrencer. Hvad er det lige hun ønsker og forventer nu? Hvorfor siger hun det ikke ligeud? Hvorfor kan jeg ikke selv sige tingene som uden omsvøb?

Parforhold er – ved siden af alt det søde og sjove – ofte anspændte og uforløste, måske endda hemmelighedsfulde, og da det samme kan siges om Ole Meldgaards noveller, er der en fin overensstemmelse mellem form og emne. Intet giver sig selv og sandheden er skjult. Eller måske ligger den i reaktionerne på de ubesvarede spørgsmål. Hvad sagde lægen, spørger han. Jeg elsker dig så meget, svarer hun. Taler de forbi hinanden? Eller er det kun muligt at svare ærligt ved ikke at svare direkte? Det er en interessant udfordring, både for noveller og parforhold.

På bagsideteksten står tre citater fra sangeren Caroline Henderson, skuespillere Lars Kaalund og filminstruktøren Ole Christian Madsen, som åbenbart er blevet bedt om at gøre forfatteren en vennetjeneste og synes, at novellerne er morsomme. Det er de ikke. De er, når de er bedst, skarpe, satiriske og sarkastiske. Men her er ikke noget at more sig over. Og markedsføringstricket med bestilte anprisninger fra kendte, er og bliver en uskik.

Ole Meldgaard: Hvorfor gør vi aldrig noget fantastisk? 172 sider, 248 kroner. 2 Feet Entertainment.

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *